tisdag 28 april 2009

i fel ordning men...

Ursäkta att jag tar det i fel ordning, men tidsbrist har gjort att det blir lite omvänd kronologi.

Dagen får jag säga blev väldigt lyckad även om jag själv inte tränade lika mkt som alla andra. Trots att jag är gräsänkling och hemma med vård av "lätt" sjukt barn, fick jag ihop en dryg timme på TC i källaren (mina astma-luftrör gladdes säkert lite extra åt det). Gick rätt bra faktiskt, klämde hela 40 st 40-20 styrkeintervaller med rpm mellan 50-60 på mellan 370-390 MonarkWatt! Kändes mkt bättre än under söndagens extra hårda pass då jag pga allergi hade en riktig piss-dag förutom på slutet. Nu kändes det nog ungefär som i fredags då jag i lätt rullande terräng under 45 min körde på 53-11 kring tröskeln.
Åter till denna dag, alltså tis. IKEA med barnen, köttbullar till barnen lax till mig, iväg till mtb teknikbanan i klubbstugan där sonen Gustav cyklade och plockade maskrosor tillsammans med lillasyster.
18.15 var det dags att möta övriga i MCk och köra pace-träning. Trevligt även bakom ratten! Hastigheter mellan 50 och 80 km/h blev det på ett ungefär.

För att då backa bandet, så tänkte jag även bara kommentera vår trevliga första tävlingshelg. Östgötaloppet, helt utan vurpor!, var dagen då Eric redan efter 4-5 km stack loss från klungan och sen såg vi inte honom så mkt mer. Någon av borde göra det, eftersom ganska många anslöt efter någon mils körning. Det var verkligen vår svaga punkt under loppet, att ingen orkade vara med då..men premiär var det ju så ingen fara med det, och sen var vi med och attackerade desto mer andra halvan av loppet, dels för att få bra träning och för att det är kul. Sist jag körde östgötaloppet var nog på -90 talet, så banan var ny för mig. Mycket trevlig sådan, inte minst slutvarven.
Väl i mål gladdes vi både åt Erics 6:e plats, alla våra attacker, solksen och hyfsade ben och per telefon att Jimmy och Christian blivit 2:a resp 3:a på Hilleshögtempot. Med lite bättre förberedelse innan det loppet hade nog sekunderna ner till Åleheim kunnat putsats en del....

Hilleshögsloppet hade färre deltagare och 3 större klubbar i MCK, MA Borås/Glasriket och Ringen. Planen för dagen, eftersom det inte längre var premiär, var att kräva ite mer ansvar av oss själva att verkligen vara med när det gäller, att tvinga oss att skapa och gå med på attacker (även när det inte alltid passar en själv). Lämpligt för oss hade varit om våra tempohästar från gårdagen, som ju dessutom bara kört 15 km tempo, kunde komma med i en tidig utbrytning. Och precis så blev det! Efter några hundra meter kontrade Rönn på en attack, fick med sig för dagen viktiga utbrytarkollegor i form av MA och Ringen, Christian anslöt, och saken var biff för oss...eftersom MA även verkade så pass nöjda att dom bromsade tillsammans med oss andra i klungan så många varv att gruppen till sist inte skulle kunna köras ikapp. När väl Borås började köra på rejält, vilket dom i och för sig gjorde hårt och effektivt så alla vi utom Brengdahl flög av en efter en, var försprånget ändå sådant att MCk skulle slåss om topplaceringar. Till sist blev det en 3:e och en 5:e plats. Grattis till er och oss! Efter helgen låg vi t.o.m. på en andra plats i lagrankingen!

Nu stundar en av årets höjdpunkter för oss i form av Hammarö 3-dagars. Ska bli riktigt trevligt att dra iväg hela gänget en lång helg, peppa våra tempohästar och sen hjälpta till så gott det går på varv- och linjeloppet!

Reck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar