måndag 18 maj 2009

Kinnekulle

En av årets höjdpunker om man är i form. Efter Hammarö hade jag förhoppningar om en framskjuten placering på kullen men en envis förkylning satte stopp för detta. På lördag morgon var jag fortfarande osäker på start men ett pass tillsammans med coach Reck för att trolla tillbaka lite form efter 1,5 vecka uppehåll pga förkylingen gjorde att jag ändå tyckte det var värt att köra.

Passet med Reck gjorde nog gott för benen kändes ganska ok i början av tävlingen. Farten var inte alltför hög. Att en grupp gick iväg andra gången i backen berodde nog mer på slumpen än farten. Vi i MCK (som var ganska decimerade till antal då många kastat in handduken under veckan pga förkylning/allergi) avvaktade tyvärr då, med facit i hand borde vi haft ett par killar där och vi kunde definitivt haft det. Klungan stod stilla på platten så fjärde gången i backen tog MCK kommandot för att försöka decimera klungan och skapa en mindre mer samarbetsvillig grupp. Karlsson körde fort och fint i branten med mig och Jimmy på hjul, lämnade över till mig på krönet och jag skickade fram Jimmy lagom till utförskörningen för att låta honom göra det han gillar bäst, nämligen köra 53/11. Farten skruvades upp och vi fick med oss framförallt Team Glasrikeresan men även andra i jakten på utbrytarna. Tyvärr var Capinordic med Lucas Persson och Andreas Lindèn där framme så det hade nog inte spelat någon roll hur bra vi än kört i klungan för vi tog inte in nått.

Mina krafter tog slut sjunde gången uppför backen och jag klev av, ganska väntat med tanke på förkylning. I form är jag säker på att jag hade suttit med till mål. Karlsson och Jimmy gjorde vad de kunde. Jimmy körde hårt sista kilometern in i roten av backen för att bädda för Karlsson. Karlsson satte av fint men orkade inte riktigt så bra som han hoppats och blev 12a och Jimmy gled in på ~20e.

Banan är som alla vet mkt utslagsgivande och nu har vi fått testa den en gång i år innan SM. Vågar man gissa att det kommer gå fortare i juni…

MCK-Elit tar iaf nya tag inför Bure-helgen. Kanske kommer lagets första seger där.

/Johan

1 kommentar: