torsdag 8 mars 2012

Vasaloppet

Hej!
Ja, vi MCK:are sitter inte alltid på cykeln under vintern, men det är inte heller alla som står på ett par skidor. Men jag och Anders Ekh fick i år lust att köra Vasaloppet. Tyvärr var vintern inget vidars här nere, så blev inte så mycket tränat.
Som vanligt så brukar det vara väldigt tidiga mornar, även denna, gick upp 04:45 för att sedan äta och stå i lång bilkö fram till startområdet.
Vid start var det -13 grader och klart väder, detta skulle bli en riktig fin dag!















Starten gick sedan kl 8, men för mig som stod lite längre bak (led 5) så kom man inte iväg på en gång. Men väl iväg var man snart vid första backen, vilket betydde en lugn färd upp mot myrarna, väl där uppe kunde man börja stå på. Föret var hårt och solen sken, så här kunde man njuta! I alla fall första 3-4 milen, sedan började man mer att tänka på att ta sig imål, det man njöt av härdanefter var nedförsbackarna, riktigt härligt när man hade bra glid! Synd bara att man inte hade filmkamera på huvudet, det var nämligen väldigt nära en rejäl crash innan en viadukt där man säkert var uppe i 40-50km/h. Det var en som ramlade i botten av backen nere till vänster, jag låg i högra spåret, så kändes inte som något jag behövde oroa mig för, men sedan var det en som körde in i hans skidor, och fler som körde ihop längst ner, så när jag började närma mig låg de över alla spåren! Men det fanns lite plats längst ut till höger på den preparerade delen, så det blev ut där och lyfta på en skida, den andra lyftes över en annans skräckslagna ögon. Sen var det bara, aningen skärrad, att fortsätta.
Sedan kördes det på, men sedan i en kurva var det ren is, jag som inte brukar vara så harig tänkte att det gick att ta innerkuva, men inte! Fick inte det minsta fästet och for rakt fram och av spårbädden och drog där omkull och slog i höften, klarade mig med blåmärken och skrapsår.
Efter det var det bara att fortsätta mot mål, men nu var det så pass varmt ute att fästet var lika med noll i mjölet som nu låg som skidbädd. Men men, fick använda armarna desto mer.
Väl i mål slog jag min gamla tid med fyra ynka minuter.
Men Anders är som vanligt vrålstark, han kom in på 357:e plats med tiden 4:23:44!
En annan fick nöja sig med en tid på 5:54:13 och plats 3659. Men ska väl vara nöjd ändå när man inte är någon riktig skidåkare. 164 i snittpuls, så ett bra träningspass.
Väl mött där ute på cykelvägarna! Nu är våren här! (ja, om man bortser från snön som kom inatt)
Mvh Magnus Anundsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar