söndag 29 augusti 2010

Glasrikeresan

Glasrikeresan, en av säsongens höjdpunkter kördes igår. 22mil med grusvägsavsnitt på totalt 36km och som grädde på moset hade smhi utlovat regn.

Taktiken från oss var enkel. Var med på allt. Det blev körning direkt från start, många verkade vilja komma loss i morgongänget och i epic mck fördelade vi ansvaret om att gå på attackerna bra. Efter ca 20km kom jag iväg i en 8-mannagrupp inkluderande Åbom och M.Svensson från Borås, Landström och Kalle från Cykelcity, Lars Andersson från Örebro, Nils Penton från Vallentuna och Andreas Thell från Ringen. Samarbetet i gruppen flöt på bra och alla klubbarna verkade nöjda då det stannade av i klungan och luckan växte.

Vid ingången på det tredje grusvägspartiet som innehåller en ganska tuff och i detta väglag riktigt seg backe fick jag bakhjulspunka. Luckan till klungan där vår servicebil för tillfället låg var stor så jag fick förlita mig till neutral service. I stressen klantade jag mig lite och ödslade lite väl mycket kraft på att komma tillbaka snabbt till utbrytargruppen (hade inte varit skoj om man jag inte lyckats komma tillbaka och försätta laget i den taskiga situationen att köra in 8 minuter på en stark grupp). Hur som helst kom jag tillbaka och vi rullade på.

Vid 16-17mil började CC stå över sina förningar.. Då blir det ju såklart lite oroligt i gruppen med följden av att det blev lite grinigt och så småningom lite småattacker samtidigt som luckan bakåt krympte snabbt. Främst var det Åbom som började känna lite på motsåndet och han såg stark ut. Kände mig vid det här laget pigg men när de riktiga attackerna kom med 25-30km kvar hade jag inte mycket att ge. Åbom stack iväg med Lars Andersson och vi andra fick jaga. Svensson och Landström fick släppa. Landström lyckades emellertid återansluta och bytte plats med Kalle som retligt nog blev uppåkt av klungan efter 20mil i utbrytning. Lars Andersson klappade igenom helt med milen kvar (mat-hammaren) och blev uppåkt och frånkörd av min grupp där jag gav allt jag hade för att ens hålla hjul. När spurten om plats 2-5 drogs igång var jag chanslös och fick nöja mig med en 5-e plats vilket ios är en av mina bättre placeringar så inte alltför missnöjd.

Lite tråkigt att det är så få motionärer som kör Glasrikeresan. Det är ett häftigt lopp och ett bra arrangemang.

/Johan B

2 kommentarer:

  1. Få motionärer kanske kan bero på priset??
    //Joakim HCK

    SvaraRadera
  2. Är den dyrare än Vätternrundan?

    SvaraRadera