lördag 20 juni 2009

Min rapport från Solleröloppet

Väckning 05:00 i morse av morgonpigg son på 2 år, så återhämtning efter Solleröloppet är så där än så länge...

Hur gick det då? Gel-Jimmy 4:a, ett resultat av hög klass. Samt folk (jag) i utbrytning större delen av loppet. Vädret bjöd på regn och 10 grader hela dagen.


Efter någon mil gick 2 killar från Cykelcity (osäker på vilka det var men rätt säker på att en av dem var Österling), Anders Steberg från Borås samt en Vallentuna kille i väg i olika omgångar. I tredje backen (Åberga) på första rundan i backana vid Orsa (se bild) med 110 km kvar til mål gick jag och Mikael Stevensson i från Capinordic-Cyclecomponents.com iväg från huvudklungan och satte upp jakten på utbrytarna. Vi jagade på duktigt och var i kapp dem på toppen av Stackmora. I nästa backe (Åberga) körde vi två omgående i från gruppen och på toppen var jag först och kunde kassera in 500:- i bergspris. Sedan höll vi två ihop i regnet tillbaka till Mora i ett bra samarbete med runt 3 minuter ner till klungan som mest men strax efter Mora kommer Sebastian Balck (SM guld förra helgen på kortbana) Cykelcity.se ikapp oss med Mikaels bror Christopher från Capinordic på hjul (antar jag). Då är det ca 15 km kvar till mål. Efter ett antal kontrastötar orkar inte jag och Sebastian hänga med bröderna och sedan stöter Sebastian i från mig. Inte så jättelyckat tycker jag då både Sebastian och jag blir inämtade av klungan strax innan Gesunda med runt 8 km till mål. Tillsammans hade vi nog orkat hålla undan för klungan in i mål och blivit 3 och 4:a. Men men, lätt att vara efterklok med facit i hand. Cykelcity-åkaren måste trott han var starkare än han i själva verket var eller så satte han allt på ett kort för att ansluta till täten för att kunna vinna. Jag var bra trött, men jag tror vi fixat det om vi delat på jobbet och jag hade varit nöjd med att bli 3:a eller en 4:a. Åt bröderna Stevensson var det inget att göra åt i detta läget. Inget lag i klungan hade krafter att jaga in dem tydligen.

Men som sagt, inhämtade och sedan var slaget över för min del. Jimmy satt däremot utvilad med ganska pigga ben och förvaltade upplägget bra och kunde sticka iväg på sista 2 km in mot mål och bli fyra. Grymt bra Jimmy och kul för MCK Elit och alla som ingår där.
Bröderna Stevensson tog en delad seger, grattis!



Resultat http://www.solleroif.nu/page.asp?hm=2&tid=91&did=1168

Stort tack till Mats Harring + far samt Kongo för bra service. Utan er hade vi inte kunnat köra
alls. Och absolut inte fort.

//Mattias Lundqvist

2 kommentarer:

  1. Grymt bra kört. Imponerande är bara förnamnet.

    SvaraRadera
  2. Snyggt kört Herr Rönn. Hoppas du fick ett fint pris! :)

    SvaraRadera