tisdag 10 juli 2012

Sollerö-loppet, SM*2 och Semester

Halli Hallå!

Mycket har hänt sedan sist och kan i efterhand sammanfatta det som att allt har varit positivt för min del. SM gick bra, Solleröloppet gick bra och jag fick mycket fisk på resan till Jämtland:)

Min uppladdning inför SM var att kör det anrika Solleröloppet som varje år arrangeras på Solens ö utan för Mora, nämligen Sollerön. Där av namnet Solleröloppet. Loppet är ett av Sveriges äldsta och har vinnare som Glenn Magnusson, Miachel Lafis och Anders Adamsson mm på sin lista.
Under årets upplaga var det många till start men dessvärre inte många vassa elitåkare.
Detta berodde mestadels på att SM Linjet skulle gå bara 2 dagar efter Solleröloppet.
Men eftersom Solleröloppet ligger mig extremt när om hjärtat fanns det ingen återvändo utan jag måste bara köra!
Loppet gick bra och efter cirka 5 mils åkning kom jag loss med Fredrik Ericsson (ex. proffs i CykelCity och Capinordic). Vi körde bra ihop och jagad ifatt på den utbrytargrupp som låg cirka 1,5 minut framför oss. Direkt när vi kom ikapp ökade vi farten i gruppen, i hopp om att skapa en större lucka till klungan.
Jag tog även under samma veva dagens andra bergspris.
Efter några mils körning anslöt en grupp på 8 åkare och tillsammans höll vi ihop till sista gången upp för Gesunda backen. Här kom jag återigen loss med Fredrik Ericsson och 3 till.
Vi jobbade bra ihop ända tills Magnus Darvell attackerad med cirka 1,5 km kvar att köra. Då var det inget mera att göra än att vänta på spurten. Den lyckades jag vinna och blev 2:a vilket jag är nöjd med.
Solleröloppet 2012
Men hade velat vinna! Solleröloppet är verkligen det största loppet i mina ögon. Hoppas jag får den äran att vinna det en dag!

Söndagen efter Midsommar var det dags för det stora mandoms provet! SM-Linjet i Södertälje.
Det var upplagt till en hård sammandrabbning mellan oss amatörer och alla proffsen som är hemma för att vinna SM och kunna kör med dom blågula färgerna under kommande året.

Loppet startade med att himmelen verkligen öppnade sig och ut kom nog allt regn som skulle ha kommit på hela året. Bilar krockade och cyklister vurpa och loppet blev därför ännu hårdare än förväntat.

Efter några varv kom en utbrytargrupp loss med 3 CykelCity åkare och 1 från Team Trek Sweden.
Dom lyckades sedan bygga upp en stor ledning till huvudfältet där jag satt. Mest var ledningen uppe i 5 minuter vilket gjorde att proffsen började förstå allvaret.
Jag lyckade bita mig fast i den 20 man stora gruppen som bildades bakom utbrytarna och detta efter 2 st hjulbyten som kostade en del energi. Vi kom sedan ikapp utbrytarna på näst sista varvet.
Jag satt då och försökte spara så mycket energi som möjligt, för planen var att kunna vara med på slutet och göra ett så bra resultat som möjligt.
Ut på sista varvet kände jag mig fortfarande pigg och med 2 km kvar lyckades jag bita mig fast när Gustav Larsson attackerad i näst sista backen. Det gick fort men kände mig fortfarande pigg och upp i sista mål backen gav jag allt och det resulterade i min bästa merit hittills en 6 plats på SM linjet.

Jag var verkligen super glad och detta visar att en heltids arbetande säljare kan cykla fort, bara man ställer in sig på att träna och ha en strukturerad vardag.
SM-Linjet 2012 - Upploppet

Efter SM-Linjet var det dags för lite semester och det bara av mot Jämtland och lite flugfiske.
Cykeln fick självklart följa med. Den vill ju också se lite nya vyer.
Fisket, maten och sällskapet vara kanon och vädret var helt underbart!

Efter resan var det dags att börja köra igång och ladda inför Kortbane SM som gick utav stapeln i helgen.
Upp laddningen gick bra och jag hade förhoppningar om att göra ett bra resultat. Upp laddningen bestod av några fina rundor på grus vägarna omkring Orsa. Filmade en liten snutt som visar att det går att köra hel fint med racer på grus:)


Kortbane SM startade hårt och blev hårdare med mängder av attacker under vägen. Vi i MCK Elit hade bestämt oss för att vara aktiva trots att vi var få till start. Vi försökte men fanns inte mycket att göra åt dom stora bestarna från CykelCity och Team Trek.

Jag lyckade spurta in till en 9:e plats och är helt nöjd med den placeringen. Topp 10 på båda SM distanserna är för mig ett bra resultat.

Nu väntar mycket mängd träning för att sedan dra ner till varmare stråk i Schweiz för lite träning och sedan laddar vi inför Tour Of Jämtland som jag inte kan sticka under stolen med att det är mitt största mål för iår!

Ha de fint!

//Anders Ekh

1 kommentar:

  1. Veldig bra! Det er ikke alle amatører som klarer det du har gjort. Mulig du må si opp jobben neste år :-)

    SvaraRadera